Mobility analysis by GPS data recorded on board of private cars
In the Italian vehicular fleet a percentage of about 1.5% is equipped with a GPS device for insurance purposes. The knowledge of the records collected by these vehicles, in the Florence province, during a period of one month, allows a traffic analysis on different municipal areas. For each municipality, the number of vehicles belonging to resident people and equipped with the GPS devices is estimated. This allows to normalize the calculated parameters. They are reported versus time and separated in resident and non-resident vehicles. Furthermore, the normalized parameters can be taken as indicators to assess traffic and migration behavior in a municipality as well as to compare different size municipalities
Analisi di mobilità da dati GPS registrati a bordo di autovetture
Nel parco veicolare italiano una percentuale di circa 1,5% è dotata di un dispositivo GPS. La conoscenza delle registrazioni rilevate in un mese da questi veicoli, nell’area comprendente la provincia di Firenze, permette di effettuare l’analisi del traffico nei Comuni nella zona. Per ogni Comune viene stimato il numero dei veicoli appartenenti ai residenti e dotati del dispositivo GPS. Questo consente di normalizzare le grandezze calcolate. Queste grandezze sono riportate in funzione del tempo e suddivise per veicoli residenti e non-residenti. Inoltre, grazie alla normalizzazione, queste grandezze possono essere prese come indicatori per valutare il traffico e i flussi migratori del Comune oltre a permettere un confronto tra Comuni di diverse dimensioni
Giancarlo Giuli, Massimo Mancini, Paolo Zampetti
Giancarlo Giuli, Paolo Zampetti - ENEA, Technical Unit for Advanced Technologies for Energy and Industry
Massimo Mancini - ENEA, Technical Unit for Energy Efficiency